16-åringarna är dömda!

Fallet om den 15 åriga Therese går vidare.

Idag dömdes den 16 åriga flickan och hennes jämnårige pojkvän för mordet på Therese Johansson Rojo.
Domen föll och starffet blev ett år och åtta månaders sluten ungdomsvård.
Den 16-åriga pojken dömd för att ha mördat Therese Johansson Rojo. Han flickvän döms för anstiftan till mordet.

Efteråt är advokaterna en smula förvånade till de till synes milda straff.
Meningarna är delade. När domen fälls faller den dömda flickn i gråt. Hon hävdar fortfarande att hon är oskyldigt till brottet.
De rättspsykiatriska undersökningarna av ungdomaran visar på att de båda var friska när mordet begicks. Man kom ändå fram till att pojken blivit psykiskt misshandlad och tappat förmågan att styra sina egna handlingar.

Med tanke på allt det lidande Therese blev utsatt för skulle domen ha blivit livstid tycker vissa.

Therese Johansson Rojo




Straffet blev mildare tack vare deras unga ålder.
Men vafan, det dom har gjort är inget litet brott. Dom har tagit livet av en flicka i deras ålder. En familj har mist sin käraste och vänner har mist en älskad vän.
Om någon av mina vänner eller familjemedlemar hade råkat ut för samma vet jag inte vad jag skulle göra.

Jag tycker straffet för de båda ungdomarna är på tok för milt.
Vad tycker ni?


Kommentarer
linn

håller med dig, för snällt straff

2009-10-26 @ 18:12:18
Hanna P

Jag tror det sådana här gånger är viktigt att tänka att straffet är till för att lära och inte för att straffa.

2009-10-26 @ 18:42:45 | http://www.hannapersson.com
Marcus

Finns en del sanning i det Hanna absolut men vafan...

Men vi har ju straffålder på år...

Varför mesa?

2009-10-26 @ 19:02:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback