"Man Tänker sitt"


Sebastian är elva år.
Han bor i ett tillsynes vanligt radhusområde i Falkenberg med sin mamma.
En elvaåring har en liten annan syn på världen...

Vad finns egentligen bakom de där välklippta häckarna som avskiljer radhusen från varandra.
Likt en leksaksstad ligger husen gata upp och gata ner. Tätt, tätt....
Alla har koll på varandra men vågar inget erkänna.


Vid sidan av radhusområdet finns skogen. Friheten!
"Man tänker sitt" skildrar livet i ett Svenskt radhusområde genom den elva årige Sebastians ögon.
Han ser sin granne Jimmy som bor hemma hos sina föräldrar
trots att han har barns Själv. Den andra grannen Anders som satsar på huset och ska bygga en carport.
Han ser allt, allt som ingen annan verkar se, eller kanske vågar se.

Filmen är en regidebut gjord av Fredrik Wenzel som tidigare skrivit manus och jobbade som fotogaraf på
storfilmen "Farväl Falkenberg". Henrik Hellström som är den andra hälften av skaparna har också en teaterbakdom och tillhör även han "Falkenbergsgruppen".  Filmen är inspelad i Falkenberg under sommaren 2006.

Detta är alltså andra filmen från Falkenbergsgruppen på ett par år. Tidigare "Farväl Falkenberg" slog ner som en bomb och blev både älskad och hatad världen över. Djup och kanske en smula svårförstodd kanske för de som hade väntat sig en ny ungdomsfilm. Enligt visa helt genialisk.
"Man tänker sitt" ligger i samma genre. Jag blev verkligen berörd av den. Otroligt snyggt foto med vackra vyer från min hemstad sammansvarvat med vacker och öm musik. När eftertexterna rullar sitter man som hypnotiserad.


När jag ser filmen tänker jag ofta: Undra om det här är lagt i regin eller om det bara blev så. Allt känns
väldigt naturligt och skådisar utan känsla och timeing finns inte så långt ögat kan nå. Sen att filmen skildrar livet i en stad som finns med från min barndom gör att den kanske berör ännnu mera....

Återkommer igen till de otroliga fotot. Scen som får en nästan att tappa andan.
Scenen där Jimmy badar med sin son i solnedgågnen sitter som fasttejpad på min näthinna.

En bra film som jag verkligen kan rekomendera till alla som vill.
Dock inte för dig som är ute efter en "vanlig" svensk film....

Se och bli berörd!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback