Töntigt eller Kult?

Har man en gång lärt sig är det svart att glömma hur man gör...

Cykla alltså... Alla minns väl första gången man lyckades balansera de där första metrarna innan man återigen
föll ihop i en hög. Skrapsår och böl...
Kanske till och med blod, riktigt blod!!
Stödhjul och sen en dag bara kunde man.

Att använda hjälm som barn var en självklarhet. Hysteriska föäldrar som ropade efter en -" Du glömmer väl inte hjälmen!" i dörren när man sprang ut genom dörren.
Själv hade jag först en vit i frigolit med bamse fram på pannan. Uppgraderade mig senare till en blåglittrig med lila fjärilar och kringlor på. Oerhört snyggt!
Alla borde vart avundsjuka...

Så levde man tills den dagen då man insåg att det inte var speciellt coolt att skydda huvudet med en
gryta i blåklittrig plast.
Skedde nog omkring första cykelutflykten med skolan.
Då var den en plåga! Värre än inskter och döende människor i biblen. Vad hade man gjort för ont för att få skämmas så?



Min kära vän Agneta är en av de hurtiga människorna som brukar ta hojjen till skolan istället för buss eller båt.
Hon hävdar att det är en bra och skön uppvärmning inför dansen skolan.
Agneta är en hejjare på att använda hjälm.
"Jag är för gammal för att tycka det är töntigt, Är man 23 år så känns det lite nördigt att tycka att det är nördigt med cykelhjälm, fast att jag egentligen tycker det..."


Fina Agneta ger tummen upp för dig med hjälm!


Har aldrig reflekterat över det men när man ser sig runt i stan nu så har nästan varende en
som cyklas hjälm. Förutom de som är i åldern 14-18 klart.  Finns alla färger och former.
Smart och bra...

Då är frågan, är det töntigt eller kult med hjälm?


Kommentarer
Anonym

haha, jag funderade faktiskt över detta på spårvagnen idag ! du måste läst mina tankar marcus...jag säger såhär..cykelhjälmen en nördigt ball...varför dö när man kan leva... =)

2009-04-15 @ 21:15:28 | http://christah.blogg.se/
Sandra

Vilket underbart inlägg! Och gillar skarpt Agges "tummen upp"! :D

2009-04-16 @ 08:06:33 | http://sandra--andersson.blogspot.com/
Sofia

Det här var det underbaraste jag någonsin sett!

2009-04-16 @ 16:19:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback