Arla Vs Wapnö

Mjölk, det vita guldet...



Till för dom små kalvarna men dricks av nästan varje människa runt om i världen. Vissa är allergiska och det kan inte vara speciellt roligt. Mycket man missar, som glass och oboy... jobbigt!

Men då kan man fråga sig; Är det verkligen någon skillnad på mjölk och mjök?
Och Spelar det roll vilken mjök jag köper?
Själv är jag uppfödd på landet med tillhörande bondgård, tillhörande pappa med blå overall tillhörande ett 50 tal kossor, tillhörande fyra spenar var, alltså: en härrans massa mjök.
Inget snack om att mjölken är slut...
Visst,  skulle den börjar tryta i kylen, ta en spann och hämta i ladugården. Svårare än så är det inte.

Pappas mjölk går dirket till Arla. Den största grosisten i Svergie då det gäller Mjök och dess produkter.

Till en början fanns nog till och med bara Arla i våra kyldiskar. Sedan kom Wapnö. Gården i södra Halland med ca 1200 mjökkor som bor tillsammans. Allt fler köper just Wapnös mjölk. Det är dåligt! Sluta genast!
Det dåliga är att mjöken transporteras hela vägen från Halmstad i södra Sverige runt i hela landet, Helt onödigt.
Arla däremot har mejerier runt om i Sverige. Inga transportsträckor.


Wapnö brukar alltid skylta med att dom kan uppge vilken tid mjöken i ditt paket kom ur kossan och att deras kossor är glada och att man får komma och titta på dom om våren när dom är spralliga och kommer ut på ängarna. det folk inte vet är att dom inte har några sk "Kokontroller"
Kokontroll är typ att det kommer folk ut och tittar till dom och ser att allt är bra och dom får den mat dom behöver och liknande. Dåligt!
                      
Så alltså; Utan kokontroller kan det gå hur snett som helst. Blir en ko sjuk på wapnö kanske alla drabbas för alla är under samma tak och mejeri. Arla därimot är utspritt över heeeeela landet från friska glada och KONTROLLERADE kossor.

Så tänk på det när du köper mjök nästa gång! Köp Arla!



Arla kossorna är de enda riktigt glada kossorna!




Kommentarer
Anonym

Helt riktigt!

2009-02-18 @ 20:13:58
Error!

vilken mjölk ska jag ta, vilken mjölk ska jag ta? ska jag ta den röda?

-nej den e för fet!

ska jag ta den blåa?

-nej den e för smal

Jag vet jag tar den gröna för den e varken eller, lite syndig men inte för mycke :)

2009-02-19 @ 18:48:55
Britta Ljungstedt

Att en ung man kan få en äldre kvinna ändra sin uppfattning angående sina mjölkinköp kan inte vara riktigt sunt. Du skriver så man fastnar som i klister!



Varma Hälsningar Britta, Borås

2009-02-19 @ 22:32:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback