Män som hatar kvinnor

Boksuccé till filmsuccé

Matinébio på Biopalatset Bergakungen.
Fullsatt salong 1 . Män som hatar kvinnor....

Har själv inte läst boken fast tror att större delen av de människorna som satt i salongen idag hade gjort det.
Jag pratar alltså om Stieg Larssons bok "Män som hatar kvinnor" som nu alltså blivit till film.
Böckerna har sålts i stora upplagor och när den nu hamnar på vita duken har de flesta tänkt: Hur ska det här gå?

Under 2 timmar och 34 minuter som filmen varade andades man inte överdrivet mycket kan jag medge.
Vissa scener och partier i filmen var så gripande så man glömde allt vad som vanligt liv innebär.
Tuggande på popcorn och surplandet ur colaflaskorna upphörde.


Lisbeth
är en ung tjej med ett mycket mörkt förflutet. Hon är en hejjare på att hacka sig in på olika datorer och jobbar som researcher för en av Sveriges främsta hackers. Mikael är en mycket framgångsrik journalist som just blivit fälld för förtall då den äldre mannen Henrik Wanger hör av sig och vill att Mikael gör ett lite annorlunda uppdrag.
Lisbeth och mikaels vägar möts och nu börjar dom gräva djupt i familjen Wangers mörka släkthistoria. Det dom inte vet är att det uppenbarar sig en mörkare och blodigare historia än dom vågat tro.



Filmen är verkligen sevärd, även för dig som inte läst boken. Som för övrigt är en serie på kanske tre böcker. Rätta mig om jag har fel.

Mikael Nyqvist, Noomi Rapace, Peter Haber och Peter Andersson är några av de som gör filmen riktigt bra.

Helt klart sevärd!






Kommentarer
Gunilla

Jag är en av de som Både läst böckerna och sett filmen. Fantastiskt bra båda två.

Hur har du det uppe i Göteborg?



Kram Gunilla

2009-03-08 @ 22:29:17
systeryster

Du kan låna dem av mig! Jag har tom den första i två ex... hur ska man kunna hålla reda på vilka böcker man redan köpt???

2009-03-08 @ 22:54:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback